مطالب جامع و کامل در مورد سقف‌ها
حرفه وطن

سقف‌ها

سقف اولین قسمت از سازه باربر ساختمان است که بارهای مرده و زنده روی آن قرار می‌گیرد همچنین در زلزله نیز چون نیروی زلزله را به دیاگرام سقف نسبت می‌دهیم لذا اهمیت طبیعت سقف و توانایی تحمل بارهای و انتقال آنها بسیار مهم است از این رو در این بخش به معرفی انواع سقف پرداخته شده است.

تعریف سقف:

سقف به قسمتی از ساختمان اطلاق می شود که برای پوشش و تقسیم طبقات ساختمان از هم ساخته می شود.و در صورتی که حد فاصل بین ساختمان و هوا باشدآن را بام می نامند.سقف ها به دسته های و تفاوتی تقسیم می شوند که آنها را بطور خلاصه توضیح می دهیم.


 

سقف طاق ضربی :

معماری سنتی ایران با این تحول همراه شد که سقف های طاق که روی دیوارها قرار می گیرفتند با تغییر در ارتفاع و فاصله ی بین دو سر طاق،  تبدیل به سقف های طاق ضربی شدند، در این نوشته معایب و مزایای این نوع سقف می پردازیم.

معایب:

1- سنگین بسیار زیاد، عدم صلبیت دایاگرام سقف و تخریب در هنگام زلزله به شکل آوار که برای ساکنین خطرناک است.

2- امکان رد شدن تاسیسات مثل لوله از روی سقف امکان پذیر نیست مگر با افزایش ضخامت سقف که باعث سنگینی می شود و در صورتی که لوله بنا به رد شدن از سقف داشته باشد در ان قسمت (در نواری که اجرها چیده می شود )تنها چسبندگی بین آجر و ملات خاک و گچ است که سقف را نگه می دارد .

3-در تیرچه های وسط مولفه های افقی همدیگر را خنثی می کنند ولی در تیرهای دو سر این اتفاق نمی افتد و باید مهار شوند.

نتیجه گیری:

این سقف بار وارده به خودش را به صورت یک طرفه منتقل می کند. در این نوع سقف ایده قوسی چیدن آجرها خوب است ولی این سقف بسیار سنگین است چون قوس ها را باید با پوکه پر کرد.

همچنین عدم وجود یک دیاگرام صلب در این نوع سقف عملکرد آن را در برابر نیروهای زلزله پایین آورده است سرعت اجرای عملیات در این نوع سقف بسیار پایین است و هزینه های بالایی دارد و تخریب در سقف طاق ضربی به صورت آوار است و برای ساکنین خطر  زیادی دارد.

                                     

سقف تیرچه بلوک:

سقف تیرچه و بلوك جزء دال های یك طرفه به حساب می آید كه در این نوع سقف برای كاهش بار مرده از بلوك های توخالی بسیار سبك ( مجوف) بتنی یا سفالی برای پر كردن سقف استفاده می شود.

كاربرد تیرچه و بلوك در ساختمان :

تیرچه و بلوك برای پوشش سقف ساختمان های اسكلت آجری و اسكلت فلزی واسكلت بتن ارمه استفاده می شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 3 بهمن 1391ساعت 0:24 توسط عیسی میرداروطن|



      قالب ساز آنلاین