اجزاء خاک و بدن انسان
حرفه وطن

امام صادق(ع) فرمود: آنچه درخاک هست دربدن انسان هم یافت می شود. چهار قسمت زیاد است و هشت قسمت کمتر از آن چهار قسمت وهشت قسمت دیگر خيلی کمتر از هشت قسمت اول.

امام جعفر صادق مثل سایر مسلمين میگفت که انسان از خاک آفریده شده است فرق او با مسلمين دیگر این بود که راجع به آفرینش انسان از خاک چيزهائی میگفت که به عقل هيچ یک از مسلمين در آن عصر نمیرسيد.
در اعصار بعد هم هيچ مسلمانی نتوانست راجع به ساختمان بدن انسان استنباطی چون امام جعفر صادق داشته باشد،و اگر کسی چيزی میگفت مستقيم یا غيرمستقيم از شاگردان امام جعفر صادق شنيده بود.
او میگفت: تمام چيزهائی که در خاک هست در بدن آدمی وجود دارد ام اّ به یک اندازه نيست. و بعضی از آنها در بدن انسان خيلی زیاد است و بعضی خيلی کم.
در بين چيزهائی هم که در بدن انسان زیاد است، مساوات وجود ندارد و بعضی از آنها از بعضی دیگر کمتر میباشد. او گفت: چهار چيز است که در بدن انسان زیاد میباشد، و هشت چيز است که در بدن انسان کم میباشد و هشت چيز دیگر در بدن انسان خيلی کم است.
این نظریهّ که راجع به ساختمان بدن آدمی از طرف آن مرد ابراز گردیده آنقدر غرابت دارد که گاهی انسان فکر میکند:آیا همان طور که شيعيان عقيده دارندامام جعفر صادق دارای علم امامت بوده و این نظریهّ را از علم امامت استنباط کرده نه از علوم بشری؟
زیرا ادراک ما نمیپذیرد که یک عالم عادی که از معلومات بشری برخوردار میباشد در دوازده قرن و نيم قبل بتواند به یک چنين واقعيتی پی ببرد....
امام جعفر صادق اعم از این که به عقيدۀ شيعيان علم امامت داشته یا بنابر نظریۀّ قائلين به شعور باطنی، با شعور باطنی خود مربوط بوده،یا بنا بر نظریه (برگسون) از جهش حیاتی قوی خود استفاده مینموده، در مورد تشکيلات بدن  انسان چيزی گفته که ثابت میکند در بين مردم زمان خود و مردم اعصار بعد، درعلم بدنشناسی منحصر به فرد به شمار میآمده است.
زیرا بعد از دوازده قرن و نيم، امروز نظریۀّ امام جعفر صادق از لحاظ علمی به ثبوت رسيده، و در صحتَّ آن تردید وجود ندارد،ولی امام جعفر صادق اسم موادیّ که در بدن انسان وجود دارد نبرد.
«. هر چه در زمين هست در بدن انسان نيز وجود دارد » : ناگفته نماند همان طور که جعفر صادق گفت
آنچه در کرۀ زمين هست از یکصد و دو عنصر به وجود آمده، و این یکصد و دو عنصر در بدن انسان وجود دارد. اماّميزان بعضی از این عناصر در بدن انسان آنقدر کم است که تا امروز نتوانسته اند ميزان آن را به طور دقيق تعيين نمایند.... به طوری که گفتيم: امروز این نظریهّ به ثبوت رسيده است.
آن هشت چيز که بنابر گفته امام جعفر صادق در بدن انسان خيلی کم است این عناصرمیباشد: موُليبدن - سيليوم -فلوئور- کوبالت- مانگانز- یود- مس- روی.
آن هشت عنصر که در بدن انسان نسبت به هشت عنصر فوق بالنسِّبه زیادتر میباشد عبارت است از: مانيزیوم - سودیوم - پوتاسيوم- کَلسيم- فسفور- کلور - گوگرد- آهن.
آن چهار عنصر که دربدن انسان خيلی زیاد میباشد عبارت است از: اکسيژن - کاربون- هيدروژن- ازوت.

پی بردن به این عناصر در بدن انسان، کار یک روز یا دو روز نبوده. این کار از آغاز قرن هيجدهم ميلادی با کالبد شکافی شروع گردید .
 دو ملَّت در کالبد شکافی پيشقدم گردیدند: یکی ملَّت فرانسه و دیگری ملَّت اُطریش.
در کشورهای دیگر کالبد شکافی صورت نمیگرفت مگر به ندرت. در کشورهای شرق کالبد شکافی وجود نداشت، ودر کشورهای اروپائی کليساهای ارتودوکسی و کاتوليکی و پروتستانی با کالبد شکافی مخالفت میکردند.
 امادراطریش و فرانسه کالبدشکافی میکردند بدون اینکه تظاهر به مخالفت با دستور کليسا بکنند.
معهذا تا زمان (مارا) کالبد شکافی در کشور فرانسه توسعه نيافت و تقریبا پنهانی بود. (مارا) ضمن کالبد شکافی باکمک چند دانشمند دیگر از جمله« لاووازیه »  معروف که در سال 1894 ميلادی سرش را با گيوتين از بدن جدا  کردند، انساج بدن را تجزیه میکرد تا اینکه بداند: بدن آدمی از چه عناصر متشکّل گردیده است؟
بعد از (مارا) شاگردانش کار او را ادامه دادند و ضمن کالبد شکافی، انساج بدن را تجزیه میکردند، و آن کار در تمام قرن نوزدهم و آغاز قرن بيستم ادامه یافت و وسعت پيدا کرد.
چون کالبد شکافی که در آغاز قرن هيجدهم ميلادی تقریبا منحصر به فرانسه و اطریش بود در سایر کشورهای اروپا وآنگاه در ممالک قارههای دیگر متداول گردید، و امروز جز در بعضی از کشورها که دارای دانشکدۀ پزشکی و جراَّحی نيستند، کالبد شکافی در همه جا متداول میباشد.
هر جا کالبد شکافی هست راجع به عناصری که بدن انسان از آنها متشکّل شده تحقيق میشود. و گاهی نتيجۀ تحقيق دو مرکز، در ارقام جزئی با یکدیگر اختلاف پيدا مینمایند، ام اّ در ارقام بزرگ اختلافی ندارند و تناسبی که امام جعفرصادق گفت، در تمام کشورها در مورد تمام افراد سالم محفوظ است.
دانشمندان می گویند:
کره زمين از یکصد ودو عنصر بوجود آمده و همه آن عناصر در بدن انسان وجود دارد. آن هشت
قسمت که بفرموده امام صادق (ع) دربدن انسان خيلی کم است عبارتند از:
موليبدن- سيليسيوم - فلوئور-کوبالت - منگنز - ید-مس -روی
آن هشت چيز که در بدن انسان نسبت به هشت عنصر فوق نسبت زیادتری دارد عبارتند از:
منيزیم -سدیم- پتاسيم -کلسيم - فسفر-کلر -گوگرد-آهن
و آن چهار عنصر که در بدن انسان خيلی زیاد می باشد عبارتند از:
اکسيژن -کربن - هيدروژن - ازت



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 2 بهمن 1391ساعت 5:57 توسط عیسی میرداروطن|



      قالب ساز آنلاین