مقاومت
حرفه وطن

جریان و ولتاژ دو عامل اساسی در یک مدار هستند. عامل سوم مقاومت است. مقاومت برخی مواد باعث می شود که جریان الکترونها محدود شود و در نتیجه شدت جریان کم شود. بنابراین استفاده از مقاومت، یکی از راه های اصلی کنترل جریان در مدار است. 

فرض کنید شخصی روی یک شلنگ وقتی که شیر آن باز است، محکم ایستاده است. فشار آب زیاد است، اما مقدار کمی از آب به طرف دیگر شلنگ می رود زیرا در برابر جریان آب مقاومت بسیار زیادی وجود دارد. مقاومت الکتریکی اثر مشابهی روی جریان الکتریکی دارد.

همه قطعات تا اندازه ای در برابر جریان مقاومت می کنند، اما قطعاتی به نام مقاومت فقط برای تنظیم جریان در مدارها به کار می روند. برای کنترل جریان و ولتاژ قطعه دیگر، و یا برای این که جریان زیاد به یک قطعه ظریف و حساس آسیب نرساند از مقاومت استفاده می کنند.

برای فهم بهتر کار مقاومت می توان آزمایش های کتاب پایه ی دوم را  انجام داد. برای توجیه بهتر آزمایشها مدارهای زیر می توانند کمک زیادی به فهم مطلب کنند. برای اینکار علاوه بر لامپ 3/5 ، سرپیچ و باتری 4/5 ولتی به دو عدد مقاومت 100 اهمی نیز نیاز داریم. در این آزمایشها دانش آموزان می آموزند که بستن مقاومت در مدار به طریقه ی موازی و سری(متوالی) چه تاثیری در میزان مقاومت خواهد داشت. در تصویر اول مقاومت ها به شیوه ی موازی بسته شده نور لامپ بیشتر است. در تصویر دوم مقاومت به شیوه ی متوالی بسته شده و نور لامپ کمتر است.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 1 بهمن 1391ساعت 23:18 توسط عیسی میرداروطن|



      قالب ساز آنلاین