ابزار سیم کشی
حرفه وطن

جعبه تقسیم :

­­­­­­درانواع سيم كشي هاي روكاروتوكار براي انشعاب مدارهاي الكتريكي فرعي ازمدار اصلي براي فضاهاي مختلف ساختمان از وسايلي بعنوان محل انشعاب يا ترمينال استفاده مي شود كه به آنها جعبه تقسيم گفته مي شود.

اين وسايل در دونوع روكارو توكار ودر شكل ها و با جنس هاي مختلف ساخته شده وبه كار مي روند. جعبه تقسيم ها محل اصلي ارتباط اجزاي الكتريكي يك مدار بوده و ابتدا جريان برق وارد اين وسايل مي شود.

سيم هاي ورودي به جعبه تقسيم دريك مدار تكفاز عبارتند از: فاز، نول و ارت

فنر سیم کشی :

براي عبور دادن سيم ازداخل لوله هاي توكار ازفنر مخصوص سيم كشي استفاده مي شود. اين فنر از يك نوار نازك فولادي درست شده كه به يك سر آن يك گوي فلزي وبه انتهاي ديگر آن يك قالب فلزي متصل است.

هنگام سيم كشي ، فنر را از طرف گوي وارد لوله نموده ، پس از عبور دادن آن ازلوله وخارج كردن گوي ازداخل قوطي (جعبه تقسيم، كليد، پريزو...)، تعداد سيم هاي را كه بايد از داخل لوله عبور كند به قلاب طرف ديگر وصل مي كنند سپس با كشيدن گوي سيم ها را از داخل لوله عبور مي دهند.

لوله هاي سيم كشي توكار (خرطوم) :

در سيم كشي هاي توكار به منظور تعيين مسير عبور سيم ها و محافظت از سيم هايي كه در داخل ديوار عبور داده شده اند ، از لوله هاي پلاستيكي (خرطومي  يا صاف)، استفاده مي شود. معمولاً دوسر لوله ها به قوطي هاي انشعاب يا اجزاي مدار از قبيل كليد، پريزو... ختم مي شود تا پس از پوشيده شدن سطح روي ديوار ، به وسيله فنر سيم كشي  بتوان ارتباط بين اين قطعات را با عبور دادن سيم ها از داخل لوله هاي بين آنها به هم برقرار نمود.

 

ترمینال ها :

 مورد مصرف : برای اتصال سیم ها به هم به وسیله پیچ می باشد وعموماً درتابلوهای توزیع مورد استفاده قرار می گیرد ووظیفه آن اتصال برق به تابلو وخروج برق به مصرف کننده ها است.

ساختمان ترمینال : ازدو قسمت هادی وعایق تشکیل شده است. قسمت هادی آن مانند یک بوش بوده که دوطرف آن، دوسوراخ قلاویز شده دارد که به وسیله پیچ می توان سیم را درداخل آن محکم کرد ، قسمت عایق آن که روی قسمت هادی راکاملاً می پوشاند وجنس عایق آن از کائوچو ، پلاستیک ویا چینی است.

ترمینال هل عموماً به صورت شاخه های دوازده خانه ای ویا به صورت تکی بوده که درداخل ریل ترمینال کنار یکدیگر قرار گرفته واز طرفین محکم می شوند.

جنس عایق : به رنگ های سیاه، سفید، خاکستری، یا زرد می باشد.

ترمینال ها ازنظر اندازه وآمپر مجاز برابر استاندارد سیم ها انتخاب می شوند.

 

فیش ها و سر سیم ها :

 مورد مصرف : دربعضی ازاتصالات دستگاه های الکتریکی به جای پیچ از فیش استفاده می شود. فیش ها به سیم ها پرس ویا لحیم می شوند، تا عمل اتصاال راحت تر انجام شود. دراین گونه موارد مقاومت محل اتصال به کمتریم مقدار تقلیل پیدا می کند.

جنس فیش و سرسیم : جنس فیش ها از هادی آلومینیوم ، برنج ویا مس انتخاب می شوند.

فیش و یا سر سیم : باتوجه به استاندارد سیم ها انخاب می شوند.

 

 

نوار چسپ (لنت برق) :

مورد مصرف : جهت عایق بندی اتصالات سیم ها به کارمی رود. وقتی دو یا چند سیم را به هم اتصال می دهند قسمت هادی بدون روپوش ان را به وسیله نوار چسپ عایق بندی می کنند.

جنس وساختمان نوار چسپ : ازنوار نازک پلاستیک به پهنای 4/3 اینچ یا 19 میلیمترساخته شده که ازیک طرف به مواد چسبنده آغشته بوده تا هنگام عایق بندی روی هم چسبیده شده وباز نشود.

رنگ نوارچسپ : سیاه، سفید، زرد، قرمز، آبی ، سبز می باشد.

 بست دوپايه :

 براي نصب سيم ها در سيم كشي توكار روي ديوار و... استفاده مي شود.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: برق و الکترونیک ، ،

نوشته شده در چهار شنبه 11 بهمن 1391ساعت 10:56 توسط عیسی میرداروطن|



      قالب ساز آنلاین